söndag, januari 08, 2012

Dag 140 ~ Promenader

Om någon frågade mig innan Itrim-tiden om jag ville hänga med ut på promenad var svaret oftast nej. Jag orkade inte, jag fick ont i benen (galet kramp-ont på sidorna från fotknölarna och uppåt), jag ville inte....ja, ursäkterna var många och jag kan nog säga att jag avskydde att promenera. Så jäkla trist och jobbigt. Jobbigt att dessutom känna att jag sinkade andra för att jag inte orkade gå så fort. Något jag nu vet att mina vänner inte brydde sig om men då kändes det otroligt jobbigt att vara tjockisen som gick så sakta. Dom sa att dom tyckte det var kul med sällskap men jag trodde liksom inte riktigt på det. Nu vet jag dock bättre och jag är lyckligt lottad som har så underbara vänner. Kärlek till er alla :)

Åter till det där promenerandet...som jag idag ägnar en hel del tid åt. Det blir ju några promenader i veckan för att jag ska uppnå målet på 10.000 steg om dagen utöver Itrim/gym-träning. Jag skulle ljuga om jag sa att jag helt och hållet tycker om att promenera. Kan fortfarande tycka att det är rätt trist även om jag nu hittat glädjen i att pressa mig själv att gå fortare/längre. Jag har också insett att det är ju så mkt roligare att gå tillsammans med någon och att tiden och sträckan liksom springer iväg när man har trevligt snacksällskap med sig. Tur att mina vänner tycker om att gå :) Om jag går själv kör jag med talbok i öronen för att förtränga gåendet lite och fokusera på historien i öronen medan benen går utan att jag tänker alltför mycket på det. Jag har alltid Runkeeper-appen igång på telefonen under promenaderna för att veta hur långt jag går och hur fort. Så hur trist det än är ibland så kämpar jag på med mina promenader för jag vet ju att det gör gott för både vikt och kondition! Måste ju även berätta att det där kramp-onda på sidorna av benen försvann i och med att vikten minskade och jag blev mer vältränad! Trots ovanstående "hjälpmedel" så händer det fortfarande att jag så gott som hela promenaden hör en röst i huvudet som säger: "Fan va trist det här är - gå hem!" Ofast vinner jag över rösten och tar mig runt på min planerade promenad innan jag går hem igen...men inte alltid!

Har ni några bra tips på hur man får promenaderna roligare?
Alla tips mottages tacksamt :)

Inga kommentarer: